Handvaten om samen met je kind op weg te gaan
Handvaten om samen met je kind op weg te gaan
Handvaten om samen met je kind op weg te gaan
Ik ben Tessa Raedschelders (°1983), oprichtster van Antera en mama van Noor (°11/2014).
In 2005 studeerde ik af als bachelor in de orthopedagogie. Tijdens mijn opleiding leerde ik Sherborne kennen en voelde me er meteen heel goed bij.
Daarom ging ik me hier verder in verdiepen en volgde ik de opleiding “Sherborne level 1 en 2”.
Ik heb ook in de bijzondere jeugdzorg gewerkt, waar ik gezinnen aan huis begeleidde. Daar heb ik kunnen ervaren hoe belangrijk Sherborne-sessies kunnen zijn. Privé voel ik sinds de geboorte van mijn dochter hoe zalig Sherborne voor ons beide is. We genieten er elke keer weer van.
Sinds 2007 werk ik in het volwassenenonderwijs. In 2013 ging ik professioneel met Sherborne aan de slag, eerst met ouder-kleutergroepen, maar al snel ook met groepen voor peuters en baby's. Tijdens de peutersessies merkte ik dat veel peutertjes een drang hebben naar meer afwisseling en ook graag eens iets alleen doen en daarom richtte ik speciaal voor hen lessen Peutertijd in, een mix van Sherborne, peuteryoga en peuterturnen.
Tijdens de babytijd van mijn dochter raakte ik geboeid door het concept "babygebaren". Toen ik in 2016 een advertentie zag waarin men mensen zocht die een opleiding tot lesgever wilden volgen, twijfelde ik dan ook geen moment. Tijdens die opleiding hoorde ik ook over Dunstan babytaal en dat leek me op het lijf geschreven! En zo breidde mijn aanbod uit met infosessies en workshops.
Omdat van ouders vaak vragen kreeg over "onrustige" kinderen of over ontspannen met hun kinderen, volgde ik in april 2017 een opleiding kinderyoga, maar o.w.v medische redenen geef ik momenteel geen groepslessen. Wel gebruik ik inzichten uit de kinderyoga tijdens de lessen Sherborne en als achtergrond bij het ondersteunen van ouders.
In 2020 hoorde ik dat SOS kinderen en emoties bezig was met het ontwikkelen van een module rond baby's en emoties en dat leek me echt wat voor mij. Tijdens de workshops en opvolgsessie babygebaren werk ik ook al veel rond peuters en emoties en in de infosessie "communiceren met baby's" ga ik hier ook kort op in, maar het leek me enorm interessant om dit wat te kunnen uitbreiden. Momenteel ben ik nog volop aan het bekijken hoe ik de nieuwe inzichten ga integreren in mijn eigen opleidingen, dus binnenkort zeker meer nieuws hierover.
gevolgde opleidingen
2020 | Opleiding Baby en emoties (SOS kinderen en emoties) |
2017 | navorming "yoga voor peuters en kleuters" (Jip en Jan, Helen Purperhart) |
2017 | Opleiding "kinderyoga" (centrum voor avondonderwijs) |
2017 | opleiding "Dunstan babytaal voor professionals" (Babytaal Nederland) |
2016 | docentenopleiding "babygebaren" (Babygebaren Vlaanderen) |
2016 | 3-daagse "Beeldend werken met kinderen en gezinnen" (Rapunzel vzw) |
2012 | Opleiding " Sherborne bewegingspedagogie, level I en II" (Katholieke Hogeschool Limburg) |
Postgraduaat "Ambulant werken in en met opvoedingssituaties" (Katholieke Hogeschool Limburg) |
|
|
"Getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid" (PCVO Diepenbeek) |
2002 - 2005 | Bacheloropleiding orthopedagogie (Katolieke Hogeschool Limburg) |
2002 |
Opleiding "initiator watergewenning voor kleuters" (BLOSO) |
2000 |
Hoofdanimator in het jeugdwerk + kindergrime (Crefi) |