Antera logo

Sherborne

Wat houdt Sherborne in?

Wat Sherborne inhoudt en wat het met jou en je (klein-)kind kan doen, is eigenlijk niet in woorden uit te leggen. Je moet het echt ervaren om er een volledig beeld van te krijgen...
Sherborne bewegingspedagogie werd vernoemd naar haar grondlegster, Veronica Sherborne (1922 - 1991). Ze was een Engelse licentiate lichamelijk opvoeding, kinesitherapie en moeder van drie kinderen.
Vanuit haar kennis als leerkracht/therapeute, de observatie van haar eigen kinderen en bewegingsanalyse ontwikkelde ze haar methode in een diversiteit van situaties en deelnemers. Zo gebruikte ze de methode zelf bij haar kinderen, in kleuter- en lager onderwijs en bij kinderen met psychische en/of motorische problemen. Ze werkte daarvoor onder meer samen met studenten lichamelijke opvoeding, leerkrachten, ouders, verzorgers en therapeuten.
Ze was meer dan 25 jaar bezig met het optimaliseren van haar methode en intussen wordt deze wereldwijd toegepast. Ook bij ons wordt sherborne gebruikt in vele contexten: van scholen tot dagcentra, bij kinderen en volwassenen met of zonder beperking.

Hoe verloopt een sessie ?

We doen bewegingsspelletjes waarbij we soms per twee (begeleider + kind), maar ook soms individueel werken. Zo ontdekken de kindjes spelenderwijs wat hun lichaam allemaal kan. We zullen actief zijn (rollen, kruipen, rennen, paardjerijden) maar bouwen ook rustige periodes in, waarbij er aandacht is voor relaxatie, massage, een moment om tot rust te komen.
We werken in aangename, kleine groepjes van 5 tot 10 deelnemers zodat er voor iedereen voldoende aandacht is. Uiteraard zijn de groepjes voor baby’s kleiner dan die voor kleuters. Ook de tijdsduur wisselt ifv de leeftijd. De lessen voor baby’s en peuters duren 45 minuten, voor kleuters is dit 60 minuten.

Tijdens de sessies is er steeds aandacht voor de mogelijkheden en de wensen van elk kind. Het is belangrijk dat je als begeleider kijkt naar je kind en rekening houdt met wat hij/zij kan en wil. Merk je dat je kindje iets (nog) niet wil of kan? Of hebben de kindjes meer behoefte aan actie of rust? Dan passen we de oefeningen aan!
We hebben als (groot)ouder de reflex om voor ons kind te zorgen. In de sessies wordt er ook ruimte gemaakt om de rollen eens om te draaien. De kinderen zullen de begeleider dus ook helpen met bepaalde oefeningen en zorgaspecten (bvb massage) op hen nemen. Dit zorgt ervoor dat de band tussen (groot)ouder en kind ten volle kan ontwikkelen.
Tijdens een lessenreeks vinden we het ook belangrijk om veel te herhalen. Dit wil niet zeggen dat alle lessen identiek zijn aan elkaar, maar er zullen wel veel oefeningen zijn die de kinderen zullen herkennen uit een vorige les. Kleine kinderen houden van herkenbaarheid en voorspelbaarheid. Herhaling geeft hen zekerheid die nodig is om te kunnen groeien. Uiteraard worden er ook nieuwe oefeningen aangeboden, zodat de kinderen ook nieuwe ervaringen opdoen en zich uitgedaagd blijven voelen.
Op het einde van de les hebben we een rustmomentje. Bij de lessen van 45 minuten is het mogelijk om nog een kwartiertje na te praten en rustig de schoentjes en het jasje aan te doen.